C’MON C’MON
Mike Mills
(2021)
Johnny (Joaquin Phoenix) นักข่าววิทยุและทีมงานกำลังเดินสายไปตามเมืองต่างๆ ทั่วประเทศเพื่อสัมภาษณ์เด็กวัยรุ่นเกี่ยวกับชีวิตของพวกเขา สิ่งที่พวกเขาคิดว่าจะเกิดขึ้นในอนาคต สิ่งเหล่านั้นจะทำให้ชีวิตของพวกเขาเปลี่ยนไปอย่างไร อะไรที่สร้างแรงบันดาลใจหรือความตื่นเต้นให้กับพวกเขา
I’m gonna ask you a series of questions, and there are no right or wrong answers. So when you think about the future, how do you imagine it’ll be? Like, what will the nature be like? How will your city change? Will families be the same? What will stay with you, and what will you forget? What scares you? What makes you angry? Do you feel lonely? What makes you happy?
คืนวันหนึ่งขณะที่ Johnny พักอยู่ในโรงแรมที่เมืองดีทรอยต์ แล้วเกิดนึกถึงเรื่องแม่ขึ้นมา เขาจึงโทรหา Viv (Gaby Hoffmann) น้องสาวที่ขาดการติดต่อกันไปเป็นปีหลังจากที่แม่ของพวกเขาเสียไป ทำให้เขารู้เรื่อง Paul (Scoot McNairy) สามีของน้องสาว พ่อของ Jesse (Woody Norman) หลานชายวัย 9 ขวบของเขา ย้ายไปอยู่ที่เมืองโอกแลนด์ในรัฐแคลิฟอร์เนียด้วยปัญหาบางอย่าง และ Viv กำลังจะออกเดินทางเพื่อไปดูแลเขา แต่เธอไม่คิดจะพา Jesse ไปด้วยเนื่องจากเธอกลัวว่าสภาพของ Paul อาจจะกลายเป็นความทรงจำที่ไม่ดีนัก Johnny จึงเสนอตัวเป็นผู้ดูแล Jesse ในระหว่างที่เธอไม่อยู่
Johnny เดินทางไปที่บ้านของ Viv ในลอสแอนเจลิสเพื่อดูแล Jesse แม้ว่าเขาจะไม่มั่นใจว่าจะทำได้ดีแค่ไหน เนื่องจากเขาไม่ได้เจอหน้าหลานมาเป็นปีแล้ว Jesse ชอบแสร้งทำตัวเป็นเด็กกำพร้าที่แวะมาเยี่ยม Viv เพื่อมาขอนอนค้างคืนด้วย ซึ่ง Viv ก็ยอมเล่นตามน้ำตามที่เขาต้องการ และเธอก็ขอให้ Johnny ช่วยทำแบบเดียวกันระหว่างที่เธอไม่อยู่
Jesse มีความสนใจในอุปกรณ์บันทึกเสียง แต่ปฏิเสธที่จะตอบคำถามที่ Johnny ใช้สัมภาษณ์เด็กๆ Johnny จึงให้เขาเป็นผู้ช่วยถือไมค์ไปบันทึกเสียงบรรยากาศจากหลายสถานที่ทั้งในเมืองและริมทะเลเพื่อนำมาใช้ในรายการของเขา
คำถามไร้เดียงสาของ Jesse เช่น ทำไมเขาถึงไม่แต่งงาน เขารักเธอหรือเปล่า ถ้ายังมีความรักแล้วทำไมถึงต้องเลิกกัน ทำให้ Johnny ต้องกลับมาคิดว่าทำไมเขาจึงไม่สามารถตอบคำถามเหล่านั้นอย่างตรงไปตรงมา
Not so long ago, in an arctic village far away, there lived a polar bear family. There was a papa polar bear, a mama polar bear, and a baby polar bear, they all loved each other very much, but something was not quite right. Baby bear knew something was wrong.
He never said a word, but he worried all the time. He worried about his papa. You see, papa bear had a hard time controlling his feelings and sometimes he did things that upset, and even scare mama and baby bear.
อาการของ Paul แย่กว่าที่ Viv คาดการณ์ไว้มาก ทำให้เธอจำเป็นต้องอยู่ในเมืองโอกแลนด์อีกหลายวันเพื่อจัดการทุกอย่างให้เรียบร้อย เธอจึงขอให้ Johnny ช่วยดูแล Jesse ต่อไปอีกสักพักและขอร้องไม่ให้เขาเล่าเรื่องของ Paul ให้ Jesse ฟัง
Johnny มีงานสัมภาษณ์ในนิวยอร์ก เขาจึงไม่มีทางเลือกอื่นนอกจะต้องพา Jesse ไปกับเขาด้วย ซึ่งทำให้ Viv โกรธที่เขาไม่ปรึกษาเธอก่อน
Motherhood is the place in our culture where we lodge, or rather bury, the reality of our own conflicts, of what it means to be fully human.
It is the ultimate scapegoat for our personal and political failings, for everything that is wrong with the world, which it becomes the task, unrealizable of course, of mother to repair.
What are we doin’ to mothers when we expect them to carry the burden of everything that is hardest to contemplate about our society and ourselves.
Mothers cannot help, but be in touch with the most difficult aspects of any fully-lived life. Why on earth should it fall to them to paint things bright, and innocent, and safe.
ชอบมาก ดีมาก น่าจะเป็นการแสดงของ Joaquin Phoenix ที่ชอบที่สุดแล้ว ภาพยนตร์ C’MON C’MON เขียนบทและกำกับโดย Mike Mills ผู้กำกับชาวอเมริกัน ที่ถ่ายทอดเรื่องราวของ Johnny ได้อย่างอบอุ่นที่สุด ลุงที่พยายามอย่างสุดความสามารถในการดูแล Jesse หลานชาย ด้วยการพยายามปกป้องเขาจากความจริงเรื่องอาการป่วยของพ่อ ความสัมพันธ์ของลุงและหลานที่ต้องผ่านการลองผิดลองถูก จนกว่าจะเข้าใจกัน
I ask for trust, cooperation, and permission without knowing where the experience will lead the subject. I can and will leave a place, a situation, a problem, but the people I interview cannot.
The work offers the interviewer access and a reason to stay in a world that’s not my own, complete distraction from my own life, a sense of invincibility, a sense of invisibility. I traffic in hope without the ability to know what will happen in the future.
The work offers the subjects a chance to speak of things they have never spoken of, a chance to see themselves as subjects worthy of time and attention.
The work offers the subjects the creation of an image of self, the distribution of which they cannot control on a global scale, in perpetuity.
ชอบความเรียบง่ายในการแสดงความสัมพันธ์ของคนในครอบครัวผ่านมุมมองของสมาชิก โดยใช้คำถามทั้งจากฝ่ายผู้ใหญ่และเด็กสลับไปมา ขณะที่เรื่องราวก็ดำเนินไปได้อย่างน่าติดตาม มีหลายฉากที่ทำให้เรานึกถึงเรื่องราวในอดีต ความน่ากล้วของการคิดว่าตัวเองถูกทิ้งหรือบางสิ่งบางอย่างในครอบครัวที่เรายังไม่เข้าใจ
To visit planet earth, you will have to be born as a human child. At first, you’ll have to learn to use your new body, to move your arms and legs, to pull yourself upright. You will learn to walk and run, to use your hands to make sounds and form words.
Slowly, you will learn to take care of yourself. Here, it is still and peaceful, but there, the colors, sensations, and sounds will wash over you constantly.
You will see so many living things, plants and animals, beyond imagining. Here, it is always the same, but there, everything is in motion, everything is always changing.
You will be plunged into earth’s river of time. There will be so much for you to learn and so much for you to feel, pleasure and fear, joy and disappointment, sadness and wonder.
In your confusion and delight, you will forget where you came from. You will grow up, travel, and work. Perhaps, you’ll have children, even grandchildren of your own.
Over the years, you will try to make sense of that happy, sad, full, empty, always-shifting life you’re in.
And when the times comes to return to your star, it may be hard to say ‘goodbye’ to that strangely beautiful world.
Woody Norman เล่นได้ดีจริง แสดงเป็นธรรมชาติมากทั้งท่าทางและแววตา แต่ที่สุดก็ยังคงเป็นการแสดงของ Joaquin Phoenix ที่ทำให้เรานึกถึงหมี Winnie-the-Pooh
C’MON C’MON ฉายรอบปฐมทัศน์ในงาน Telluride Film Festival วันที่ 2 กันยายน 2021 และเปิดฉายในสหรัฐอเมริกาแบบจำกัดวันที่ 19 พฤศจิกายน 2021 ภายใต้ลิขสิทธิ์ของ A24 — ภาพยนตร์เรื่องนี้มีกำหนดเข้าฉายในประเทศไทยวันที่ 10 มีนาคม 2022